donderdag 22 oktober 2015

Jacqueline van de Bilt schrijft boek 'Overwin je vaginisme' Verander je seksuele ervaring van pijnlijk naar plezierig

Zaterdag 10 oktober presenteerde Jacqueline van de Bilt in gebouw Irene in Kockengen haar boek 'Overwin je vaginisme'. Gebaseerd op haar eigen ervaringen, geschreven voor vrouwen die vaginisme hebben. Jacqueline wil die vrouwen laten weten dat ze niet de enige zijn. Ze wil hen met dit boek hoop en tools geven hoe ook zij hun vaginisme kunnen overwinnen.
Het is vooral dat vrouwen zich schamen waardoor een groot deel van meer dan 120.000 vrouwen in Nederland die vaginisme hebben zich niet laten helpen.

Jacqueline overwon vaginisme en is een stralende vrouw die zich niet meer schaamt voor het probleem dat zij jaren had, maar er juist over vertelt. Ze is vol zelfvertrouwen en bovenal trots. In haar praktijk in Kockengen wil zij vrouwen helpen en begeleiden om vaginisme te overwinnen en gemeenschap fijn te gaan vinden.

'Als je het niet hebt, of gehad hebt, kan je je niet voorstellen wat vaginisme is. Vrouwen schamen zich ervoor, voelen zich vaak geen volledige goede vrouw. Het is belangrijk dat die vrouwen er niet alleen mee blijven zitten, maar erover praten, het delen met iemand die ze kunnen vertrouwen, 'vertelt Jacqueline van de Bilt.
Vrouwen die vaginisme hebben kunnen geen seksuele gemeenschap hebben. Bij een aantal vrouwen is dat al vanaf de tienertijd zo en andere vrouwen ontstaat vaginisme op latere leeftijd.

'Op mijn 15e ontdekte ik dat ik geen tampon in kon brengen. Enige tijd later toen ik met vriendjes gemeenschap probeerde te hebben lukte dat niet. Er kon echt niets in mijn vagina. Relaties die ik door de tijd had respecteerden dat. Ik voelde me heel eenzaam in dit probleem en schaamde me behoorlijk. Niemand die ik kende had dit probleem. Ik dacht dat iedereen gemeenschap kon hebben, maar ik niet. Ik voelde me geen volledige vrouw. Ik wilde er alles aan doen om gemeenschap te kunnen hebben en ‘normaal’ te voelen. Bij mij is niet één duidelijke oorzaak aan te wijzen van mijn vaginisme. Ik dacht dat er iets fysiek mis was met mij. Maar waarschijnlijk was het een combinatie van weinig kennis, schaamte en moeite met ontspannen van het gebied rondom de bekkenbodem. De eerste keer dat ik andere vrouwen sprak die ook vaginisme hadden was voor mij een enorme opluchting en herkenning. Ik voelde me eindelijk niet meer de enige. Ik was verbaasd dat deze vrouwen zo leuk, normaal en goed opgeleid waren.
Ik had een sterk innerlijk gevoel dat ik heel graag van mijn vaginisme af wilde. Dat ik kon wat iedere andere vrouw ook kon. Daar had ik veel voor over. Ik heb van veel verschillende therapeuten hulp gehad, gericht op mijn zelfvertrouwen, op lichaamsgewaarzijn, ontspanning en kennis van mijn lichaam. Ik heb ook in een therapeutisch groep gezeten met andere vrouwen met vaginisme. Al deze hulp zorgde voor steeds meer zelfvertrouwen, meer vertrouwdheid met mijn lichaam en geslachtsdelen, meer bewustwording van de spanning in mijn lichaam en hoe deze te ontspannen en wat praktische kennis van gemeenschap. Dit maakte me zekerder, maar ik kon nog steeds geen penis toelaten. Met heel veel zelf uitproberen lukte het me wel om een vinger in te brengen. Daarna hebben mijn vriendinnen mij enorm geholpen. Ik ben hen veel intieme vragen gaan stellen. Zo kreeg ik veel kennis, die ik dan weer uitprobeerde. Hierdoor leerde ik meer over het inbrengen van een penis. Iedere keer wanneer het niet lukte voelde als falen. Ieder gelukt stapje ervoer ik als geweldig, 'vertelt Jacqueline.

Erg blij was Jacqueline toen Peter Leusink, seksuoloog bij de Nederlandse Vereniging voor Seksuologie en huisarts, op de achterkant van het boek een aanbeveling wilde schrijven. Aan hem overhandigde zij het eerste exemplaar. ' Seksuologen zijn bijzonder blij met het boek omdat er veel mythes en misverstanden bestaan. Daar lijden vrouwen onder en de deskundigen hebben ook niet altijd een pasklare oplossing. Iemand moet zeggen dat kan ook anders.' zegt Leusink. In het boek is een zelfhulp stappenplan opgenomen, met uitleg bij iedere stap. Het staat vol met kennis, tips, technieken en oefeningen. Alles onderbouwt met haar eigen ervaringen en die van de vrouwen die zij heeft begeleidt.

Ooit maakte een vrouw, die het artikel in de Top Sante over Jacqueline had gelezen de opmerking 'u ziet er zo normaal uit op de foto'. Dat is wat Jacqueline de vrouwen die onder vaginisme lijden ook toewenst: te realiseren dat ze gewone normale vrouwen zijn en dat het ook voor hen mogelijk is om het vaginisme te overwinnen.

Tekst en foto: Gijs Kleinveld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten